طراحی داخلی
تعریف طراحی داخلی طراحی داخلی گروهی از کارهای مختلف را توصیف می‌کند که در عین حالی که مرتبط با پروژه می‌باشد مرتبط با تبدیل آن به تنظیمات مؤثر برای طیف وسیعی از فعالیت‌های انسانی است. طراح داخلی کسی است که چنین پروژه‌هایی را برنامه‌ریزی، هماهنگ و مدیریت کند. طراحی داخلی حرفه‌ای چند بعدی است که شامل توسعه مفهومی، ارتباط با ذی¬نفعان پروژه و مدیریت و اجرای طرح است. در لغت‌نامه ی وبستر، طراحی داخلی چنین تعریف شده‌است: «هنر یا عمل برنامه‌ریزی و نظارت بر طراحی و اجرای معماری داخلی و مبلمان». یکی دیگر از جنبه¬های مهم در ساختن یک بنا طراحی داخلی آن می¬باشد. منظور از طراحی داخلی، ساختن و طراحی بخش داخلی خانه از نظر جنبه هنری، بصری و کارکردی آن بر اساس ساختار علمی ساخت و ساز معمار داخلی می¬باشد. فرد طراح سعی دارد با استفاده از علم طراحی و خلاقیت خود به بهبود عملکرد کاربردی فضا بر اساس ویژگی¬های رفتاری و سلیقه¬ای کاربران بپردازد. به عبارتی طراحی داخلی مقوله¬ای میان معماری و دکوراسیون داخلی است.
...



تاثیر رنگ در طراحی داخلی منازل
تاثیر رنگ در طراحی داخلی منازل طراحی داخلی یک عمل برنامه¬ریزی شده¬ای است که بر اجرای معماری داخلی و مبلمان نظارت دارد، هدف اصلی طراحی داخلی بهینه سازی فضا در کنار زیبایی است که با رعایت کردن اصول بایدها و نبایدها فضایی مملو از آراستگی و راحتی را به ارمغان می آورد. تعریف رنگ دقیق¬ترین تعریف علمی رنگ این است که رنگ انعکاس مرئی است که در اثر عبور یا انتشار یا بازتاب ترکیب رنگ¬ها توسط اشعه به وجود می¬آید. رنگ در فرهنگ معین: ماده¬ای که از معدن یا گیاه یا با عمل شیمیایی به صورت پودر یا مایع تهیه کنند و برای نقاشی به کار برند. رنگ در فرهنگ لغت وبستر: ویژگی¬ای از یک شی که تحت عنوان تم رنگ، روشنی و اشباع توصیف می¬شود و به طول موج قابل دیدن، که تحریک کننده اعصاب چشم است مرتبط است. رنگ در لغت¬نامه دهخدا عبارتست از: اثر نور که بر ظاهر اجسام نمایش¬های مختلف می¬دهد. یعنی اثر مخصوصی که در چشم از انعکاس اشعه نور در روی اجسام پدید آید. اقسام رنگ به طور کلی رنگ¬ها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: 1- رنگ¬های خنثی: رنگ¬هایی هستند که در طیف رنگی وجود نداشته و از ترکیب رنگ¬های دیگر به دست می¬آیند و می¬توانند تاثیرات مثبت یا منفی داشته باشند. سیاه، خاکستری، بژ و قهوه¬ای رنگ¬های خنثی هستند. 2- رنگ های گرم: رنگ¬هایی هستند که محرک سیستم عصبی بوده و احساسات را تشدید می کنند. این دسته از رنگ¬ها به وضوح قابل رؤیت¬اند. رنگ¬های قرمز، نارنجی، زرد، سبز و ارغوانی رنگ¬های گرم هستند. 3- رنگ¬های سرد: رنگ¬هایی هستند که آرامش بخشند و هارمونی آنها در محیط¬های مختلف بیشتر و زیاد در چشم نیستند. رنگ¬های آبی، نیلی و سبز رنگ¬های سرد هستند. کاربرد نظریه رنگ در توسعه فضا در هنگام ایجاد فضای خارجی، ما باید آگاهانه از رنگ استفاده کنیم. باید نسبت به رنگ های متفاوت آن در صبح، ظهر و عصر حساس باشیم. باید امکانات نور مصنوعی در شب را بشناسیم. باید تنوعات رنگ در فصول مختلف از لحاظ زاویه، مدت زمان نور و ... توجه کنیم. چمن¬های سبز، برف زمستان و برگ¬های نارنجی پاییزی هر کدام امکانات منحصر به فردی در اختیار طراح قرار می دهند تا بتواند حس مکان را تشدید کنند. رویکردهای متفاوت به استفاده از رنگ در توسعه فضایی رویکرد اول تاکید دارد که در فضای معماری نباید از رنگ زیاد استفاده شود. پس فضا خنثی است و مردم با مبلمان و سایر وسایل، رنگ را وارد فضا می¬کنند. در مورد توسعه فضای خارجی نیز نظر مشابهی وجود دارد. با این تفاوت که زمینه خنثی، صحنه¬ای است که رنگ¬های روزانه و فصلی بر آن به نمایش در می¬آیند. رویکرد دوم، استفاده از یک رنگ غالب در فضا را تشویق می¬کند. سایر رنگ¬ها در ایجاد ویژگی و روحیه فضا، به رنگ غالب کمک می¬کنند. بسته به میزان تضاد رنگ غالب با سایر رنگ¬ها، این رنگ¬ها می¬توانند تعدیل کننده یا نقطه مقابل آن باشند. یعنی یا وحدت فضا را تحکیم کند یا به عنوان نقطه تمرکز توجه فضایی عمل کنند. رویکرد سوم، به کاربرد رنگ شامل کنترل دقیق روابط میان رنگ¬ها در کل فضا تاکید دارد، به طوری که به گشتالت رضایت بخشی دست پیدا کنیم. این روش به طراح اجازه می¬دهد تا رابطه میان نشانه¬های محیط و منظر و زمینه را به بیشترین حد ممکن برساند. مانند زمانی که مجسمه¬ای در مقابل فضایی با رنگ متضاد به نمایش درمی¬آید. انسان و رنگ حساسیت ما به محیط اطرافمان می¬تواند ریشه در گونه¬ای از روانشناسی انسانی داشته باشد. ریشه در اینکه ما به چه روش¬هایی وجودهای درونی خود را حراست می¬کنیم. وجودهایی که الزاما آن چنان فکر و احساس نمی¬کنند که ما خود فکر و احساس می¬کنیم. هر یک از این ها جوهر متفاوتی بروز می¬دهند، یکی بهتر و دیگری بدتر و ما به کاغذ دیواری، رنگ، تابلو نقاشی و انواع پوشش¬ها روی می¬آوریم تا وجودهای درونی خود را پوشش دهیم. رنگ بیشتر از همه المان¬های بصری با احساسات و عواطف بشر نزدیکی دارد. جهانی که در آن زندگی می¬کند، متشکل از هزاران رنگ و تونالیته¬های مختلفی است که موجودات و اشیا را برای ما جذاب¬تر و حتی به گونه¬ای معنوی، عمیق¬تر نشان می-دهند. هر رنگی به سبب ویژگی¬های شیمیایی و روانشناسانه¬ای که داراست، منبع مهمی از انرژی، در جهت فزونی سلامت و نشاط روح و روان در انسان به شمار می¬رود. تاثیرات مختلف رنگ تاثیرات رنگ در روان انسان رنگ عاملی است نیرومند که می تواند احساسات و درونیات ما را تحریک کند، تسکین بخشد، به هیجان آورد و یا آرامش بخشد. احساسی از گرمی و سردی، شادی و غم، سرعت و سکوت ایجاد می¬کند. درست مانند موسیقی که می¬تواند در لحظاتی خوشایند و در لحظاتی هم ناخوشایند باشد. همه رنگ¬ها با ما سخن می¬گویند، لبخند می زنند، ما را در خود فرو می¬برند و تاثیرات گوناگون می گذارند. همان گونه که اصوات جنین اند. در طول قرن¬ها، رنگ برای اشخاص مختلف معانی متفاوتی داشته است. بنابراین برای استفاده مفید از رنگ لازم است اثر روانشناختی آن را که می¬تواند در انتخاب دکوراسیون، لباس، محیط و... وارد عمل شود، درک کنیم. این واقعیت ثابت شده است که اتاق¬هایی از بیمارستان که رنگ آبی یا شیشه¬های آبی رنگ دارند اثر خوبی روی بیماران دارد یا اشخاصی که نزدیک بین هستند و چشم آنها در مطالعه زیاد خسته می¬شود باید کاغذهای سبز و آبی به کار برند که بسیار مناسب است. تاثیرات رنگ در معماری مساله رنگ به سبب تاثیرات مهم روانشناسانه¬اش، در مقوله شهر و فضاهای معماری امری مهم به شمار می¬رود. معماران و طراحان داخلی به هنگام طراحی، ساختمان را از نظر فرم، فضا، نور، رنگ و بافت مورد بررسی قرار می¬دهند. برای اینکه تاثیرات رنگ از همان ابتدا مشخص شد، باید آن¬را به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده از همان آغاز انتخاب نمود. نه اینکه بعد از اتمام طراحی، مبادرت به انتخاب آن کرد. تاثیرات رنگ بر روند طراحی شامل موارد زیر است: 1- هماهنگی با محیط، 2- جلب توجه، 3- تعدیل کردن فضا از نظر کوچک و بزرگ جلوه دادن آن، 4- تفکیک کردن و محدود کردن فضا، 5- جداسازی و تعریف فضا، 6- همسان و همگون کردن بافت. استفاده از چرخه رنگ، روشی مطمئن برای یافتن رنگ¬های متناسب با رنگ مورد نظر ماست. چرخه رنگ متشکل از 20 رنگ است که سه رنگ قرمز، زرد و آبی در آن رنگ¬های اولیه و رنگ¬های میان آنها به عنوان رنگ¬های ثانویه شناخته می شوند. هر رنگ در این چرخه می¬تواند با رنگ¬های کناری خود که رنگ¬های هم خانوادش محسوب می¬شوند و همچنین رنگ مقابلش که رنگ مکمل آن است به خوبی ترکیب شده و نتیجه¬ای زیبا و موزون بیافریند. استفاده از رنگ¬های هم خانواده که در چرخه¬ی رنگ در کنار هم قرار گرفته و به اصطلاح همسایه هستند ترکیبی ملایم و هماهنگ را ایجاد می¬کند که نگاه بیننده را به راحتی از یکی به دیگری رهنمون می¬شود. کاربردهای رنگ در فضا چگونگی به کارگیری رنگ¬ها: باید گفت که به کاربردن یکدست رنگ¬ها در سطوح کوچک و بدون سایه روشن موجب افزایش تاثیرگذاری رنگ¬ها در انسان می شود. همچنین، برای افزایش کارآیی و تاثیر رنگ¬ها بهتر است رنگ¬های متضاد و تند را در جوار هم قرار دهیم. به طور کلی، رنگ¬های روشن نسبت به رنگ¬های تیره اثر تحریکی زیادی داشته و فعالیت عمومی را در انسان و حتی در حیوانات افزایش می دهند، و باعث پیشرفت کار و فعالیت¬های شغلی و حرفه¬ای می¬گردند. رنگ در فضاهای داخلی: 1- زرد: سرشت خورشیدی رنگ زرد حس گرما و شادی می¬بخشد. رنگ زرد روی دیوارها باعث می¬شود کارها سریع¬تر و با تمرکز بیشتر انجام شود. زرد و مشکی درخشان¬ترین ترکیب رنگ است (مانند نقش روی بدن زنبور). زرد تنها رنگی است که نمی توان آن را تیره¬تر کرد، هرچه سبزتر شود روشن¬تر و درخشان¬تر می¬شود. یک دیوار زرد درخشان در یک انتها می¬تواند یک نقطه نورانی ایجاد کند و توجه را به خود جلب کند تا اتاق طولانی¬تر و بزرگ تر به نظر برسد. رنگ زرد باعث می¬شود اشیاء جلوتر از بقیه به چشم آیند، بیننده در ابتدا همه چیز را به رنگ زرد می¬بیند. رنگ¬های درخشان باعث می¬شود با حرارت خالص از درخشش آنها احساس گرما کنیم. 2- نارنجی: نارنجی مظهر شادی، بازی گوشی، ماجراجویی، جنب و جوش و به تمام معنا جسارت است. رنگ نارنجی انتخابی دوستانه¬تر از قرمز و جسورانه¬تر از زرد است. نارنجی شادترین و گرم ترین رنگ در طیف رنگ¬های مرئی محسوب می¬شود. راهبه¬های بودایی به عنوان نمادی از اشراق و روشن بینی، ردای زعفرانی رنگ به تن می¬کردند. نارنجی می¬تواند سد رفتارهای خشک و رسمی را بشکند و باعث بیدار شدن حس کودکی شود. رنگ هر پوستی را بهتر جلوه می دهد. رنگ نارنجی نوین بودن و فناوری را القاء می کند. 3- قرمز: رنگ قرمز همیشه فرهیخته، پیچیده و احساساتی است. همچنین صمیمی و حتی رعب آور است. اشیاء روی زمینه قرمز برجستهتر خواهند شد و طرح آنها بیشتر به نظر خواهد آمد. از جذابیت¬های طبیعی این رنگ توانایی آن در خلق کانون توجه روی دیوار است. از نظر روان شناسی قرمز ضربان قلب را افزایش می دهد. قرمز و مشکی ترکیب آسیایی و شرقی پدید می¬آورد. قرمز در یک اتاق باعش می شود دیوارها نزدیک به هم به نظر برسند. وقتی با مواد صنعتی مانند استیل همراه شود، عالی به نظر می رسد. 4- صورتی و بنفش: این طیف¬ها گستره¬ای اغواگر ایجاد می کنند. بنفش برای مکان¬هایی که به خلاقیت و آفرینش¬های هنری اختصاص یافته اند مناسب است. صورتی همیشه در طراحی سنتی به سمت مونث تمایل دارد. صورتی حس از معصومیت و عشق را در اذهان تداعی می¬کند. 5- آبی: ژرفای دریا و آسمان را به یاد می آورد و رنگی آرامش بخش است. قابلیت باز کردن و سرد کردن اماکن را دارد و حس آزادی ایجاد می کند. در بعضی از فرهنگ¬ها این عقیده وجود دارد که رنگ آبی ارواح شیطانی را دور می کند. در فضاهای خیلی کوچک و خیلی تنگ، بهترین کار استفاده از رنگ آبی است. بر خلاف قرمز ضربان قلب را کاهش می دهد و برای افراد بی-خواب مناسب است. در مواقعی که سقف خیلی پایین احساس می شود می¬توان از آبی کم رنگ برای بالا بردن آن استفاده کرد. 6- سبز: تازگی، طراوت، پاکی و سادگی خصوصیات موجود در رنگ سبز است. هر پرده رنگ سبز شامل ترکیبی از رنگ زرد گرم و آبی خنک است. در نتیجه تاثیر متعادل کننده¬ای دارد. 7- فیروزه¬ای: سبب دور نشان دادن دیوار و دلباز شدن اتاق می شود. فیروزه¬ای فضا را رسمی¬تر می کند، در عین حال برای فضاهای معماری مانند پله¬های معلق و دیوارهای اریب که حس ما را برمی¬انگیزد مناسب است. سبز بر خلاف قرمز، خود را به جلو نمی¬آورد و دما را تغییر نمی¬دهد. همچنین بر خلاف آبی عقب نمی رود و برودت ایجاد نمی¬کند. با رنگ سبز فضاها اندازه واقعی خود را نشان می¬دهند. الگوی انتخاب رنگ اتاق نشیمن: رنگ¬های اتاق نشیمن را می¬بایست بر اساس رنگ¬های طبیعی موجود در اتاق انتخاب نمود. در وهله اول باید رنگ کف اتاق، شومینه و دیوارها را مورد توجه قرار داد و از تضاد (کنتراست) قوی میان آمیخته¬های تیره و روشن پرهیز کرد. چراکه تضادها باعث جلب توجه می¬شوند و چون معمولا چنین اتاقی را به مطالعه، استراحت، گوش دادن به موسیقی و گفتگو اختصاص می¬دهیم، میل نداریم هیچ موردی موجب پریشانی حواس ما گردد. پیشنهاد این است که پرده یا کرکره¬هایی را انتخاب کنید که تضاد کمتری با رنگ دیوارهای همجوار خود داشته باشند. بعنوان اصل کلی پیشنهاد می¬شود که برای رنگ مبلمان قالیچه¬ها و رویه صندلی¬ها از درجات تیره¬تر از رنگ دیوارها استفاده کنید. با این کار طرح اصلی اتاق نشیمن با رنگ¬ها در می-آمیزد، بدون آنکه تضاد فاحشی میان آن¬ها به چشم بخورد. می¬توانید با برگزیدن رنگ¬هایی مناسب برای وسایلی چون آباژور و اجسام و ظروف دکوری و تزیینی، سایه روشن مؤثری به اتاق بیفزایید. اتاق غذاخوری: استفاده از رنگ¬های روشن و متوسط برای دیوارهای اتاق، فضای شاد و گرم و دوستانه¬ای را فراهم می¬آورد. پیشنهاد می¬شود رنگ¬هایی را برگزینید که با رنگ¬های طبیعی غذا همگون باشد. از آنجایی که رنگ¬های خیلی پریده مانند رنگ-های سبز و زرد یادآور بیماری و ناخوشی هستند، بهتر است از انتخاب این رنگ برای غذاخوری بپرهیزید. رنگ¬های متضاد را می توان در بخش¬های کوچکی از این اتاق مانند رومیزی یا دستمال بکار برد. آشپزخانه: به ندرت پیش می¬آید که آشپزخانه مکانی برای استراحت باشد. برای این محل رنگ¬هایی را انتخاب کنید که تحریک بخش باشند. بدین منظور توجه خود را روی رنگ¬های گرم انتهای طیف معطوف کنید. این رنگ¬ها باعث تقویت هوشیاری می-شوند و محرک قدرت خلاقانه هستند. برای رنگ آمیزی سطوح آشپزخانه (مانند سطح کابینت ها) ... می¬توان از رنگ¬های متضاد استفاده کرد. این کار باعث انعکاس نور بیشتری می¬¬شود. اتاق خواب: این اتاق محلی است برای استراحت کردن و آرامش یافتن. پیشنهاد می¬شود بجای استفاده از رنگ¬های متضاد و تند، رنگ¬های ملایم و ملیحی را برای این اتاق انتخاب کنید. آب و هوای محل زندگی¬تان را مد نظر داشته باشید. در مناطق سردسیر، رنگ¬های گرم انتهای طیف رنگی، رنگ های مناسبی هستند و در مناطقی که آب و هوای گرم تری دارند، رنگ¬های سرد انتهای طیف، رنگ¬های نیروبخشی به شمار می¬آیند. اتاق بچه¬ها: برای بچه¬های زیر سیزده سال به منظور ایجاد محیطی شاد و درخشان، رنگ¬های زرد و نارنجی و قرمز انتهای طیف رنگی پیشنهاد می¬شود. برای سنین بالاتر، درجات روشن¬تر طیف¬های آبی و سبز ارجحیت دارد. برای چنین اتاقی نباید از رنگ-های تیره استفاده کرد. باید به نور اتاق توجه خاصی داشت تا بچه¬ها به هنگام مطالعه احساس خستگی نکنند. اتاق¬های خواب مشترک: در اتاق¬هایی که مورد استفاده یک زوج قرار می¬گیرند، باید الگوی رنگی را به صورتی انتخاب کرد که مناسب هر دو نفر باشد. پیشنهاد می¬شود رنگ¬های تیره و تند را بکار نبرید. چراکه این رنگ¬ها فضای سنگین و ناخوشایندی ایجاد می¬کنند. برای چنین اتاقی سفید آمیخته¬های ملایم و ملیحی را چون سرخابی، گل¬بهی، لیمویی کم رنگ، ارغوانی ملایم و صورتی برگزینید. چرا که رنگ¬های گرم و آرامش بخشی هستند. حمام: از آن جایی که معمولا فضاهای کوچکی را به حمام اختصاص می دهند، توصیه می¬کنیم درجات روشن و متوسط رنگ¬ها را برای رنگ دیوارها برگزینید تا بدین طریق مکانی دلبازتر و وسیع¬تر به نظر برسد. دستشویی، وان، توالت فرنگی و کاشی¬ها وسایل تقریبا ثابت و دایمی هستند و شاید بهتر باشد آنها را نقطه آغاز طرح رنگی خود در نظر بگیرد. از آنجایی که سفید و رنگ¬های مایل به سفید، نماد و مشوقی برای پاکیزگی هستند، آنها را می¬توان رنگ¬های خوبی برای حمام دانست. سایر رنگ¬های مناسب حمام، تمامی رنگ¬های روشن و متوسط آبی، فیروزه¬ای، سبز آبی، آبی روشن مایل به سبز و سبز روشن را شامل می¬شود. این رنگ¬ها نماد عناصر طبیعی و تداعی کننده تازگی و طراوت، آب و فضاهای باز هستند. رنگ¬های مورد استفاده در سبک¬ها مختلف معماری: سبک شیکر: طرفدار پاکی و سادگی و بی آلایشی است. در این سبک، از رنگ¬های خاکستری و بژ بسیار استفاده می شود. در کل این سبک سعی دارد از رنگ¬های مات بیشتر استفاده کند. چوب¬های استفاده شده در کفپوش مات هستند و برای مبلمان، رنگ-های خنثی را زیباتر می¬بیند. سبک کلونیال: این سبک به دنبال سادگی و ایجاد فضای باز است. از لوازم دست¬ساز با چوب کاج و افرا بسیار استفاده می¬شود. کفپوش¬ها هم از چوب گردو و آلبالو است و فرش استفاده شده به رنگ روشن است. سبک مدیترانه¬ای: این سبک طرفدار آرامش و جذابیت است. در این سبک از رنگ¬های خنثی و آبی ملایم بسیار استفاده می¬شود. گچبری¬ها به رنگ آبی ملایم در این سبک خودنمایی می¬کند. در کنار این رنگ آجری و سبز دریایی هم استفاده می¬شود. سبک مراکشی: این سبک بسیار جذاب، شورانگیز و منحصر به فرد است. رنگ¬های مورد استفاده در این سبک، آبی فیروزه¬ای کبود، سبز و سفید هستند. عناصر اصلی در این سبک فرش¬ها، کاشی¬های زیبای فیروزه¬ای، ظروف رنگی، فانوس و آثار فلزی هستند. سبک مینیمالیستی: این سبک طرفدار دقت و بی آلایشی است. همه چیز به اندازه استفاده می¬شود. بدون زمینه¬های مجلل و پر زرق و برق و تاکید آن بر سادگی است. رنگ¬های مورد استفاده در این سبک، یا خیلی تیره و یا خیلی روشن در بعضی از مواقع رنگ¬های درخشان هستند. سبک فرانسوی: این سبک طرفدار نشاط، سرزندگی و دل فریبی است. سبک فرانسوی ترکیبی از دو سبک روستیک و سلطنتی است. رنگ¬های قرمز، طلایی، آبی و سبز در این سبک زیاد به چشم می¬خورد. دیوارها اغلب به رنگ سفید روشن رنگ آمیزی می¬شود تا علاوه بر روشنی فضا، جلوه¬ای خاص به وسایل ببخشد. سبک کلاسیک: در واقع این سبک سنتی غربی است. عناصر مهم این سبک مبلمان آنتیک،گچ¬کاری¬های زیبا و وسایل چوبی تزیینی با جزییات فراوان است. رنگ¬های به کار گرفته شده شامل رنگ¬های خنثی، بژ، کرم و خاکستری هستند. سبک ویکتوریایی: این سبک یکی از مجلل ترین سبک¬ها است که طرفدار هماهنگی و تعادل در کنار زیبایی است. دیوارها با کاغذ دیواری و یا رنگی تیره به دو قسمت تقسیم می¬شود. سبک روستیک: این سبک سرشار از زیبایی و دلنشینی است. عوامل طبیعی به همراه بافت طبیعی بسیار مورد استفاده است. تمام وسایل با حفظ بافت طبیعی خودشان ساخته شده¬اند. دیوارها اغلب از چوب هستند و یا اکثرا به رنگ روشن رنگ آمیزی شده-اند. سبک ماوریک: این سبک بخشی از سبک مدرن است که همه چیز به صورت غیر معمول کنار هم چیده شده اند. رنگ¬ها کاملا تصادفی انتخاب می¬شوند. سبک اسپانیایی: در این سبک تجمل و سادگی در کنار هم جلوه¬ای متضاد و منحصر به فردی به این فضا می¬دهد. عنصر مهم در این سبک، فرش¬های بسیار زیبای رنگی است. دیوارها اغلب به رنگ عسلی یا قهوه¬ای کمرنگ هستند. شومینه همیشه مرکز توجه است که بر روی آن بسیاری از تزیینات زیبا را قرار می¬دهند. سبک ژاپنی: مرتب بودن و کم کردن جزییات و سادگی از خصوصیات بارز این سبک است. رنگ¬های کاربردی این سبک رنگ-های طبیعی و خنثی هستند. همه چیز ساده و کاربردی است. سبک چینی: این سبک طرفدار سادگی، انرژی و طبیعت است. چینی¬ها بسیار از فنگ¬شویی بهره می¬برند. مهمترین اصل جلوگیری از انباشتگی و بی¬نظمی و رنگ¬های مورد استفاده مشکی، طلایی، زرد و قرمز است. سبک مصری: این سبک، یک هنر توصیفی است و در آن از سنگ های طبیعی، پنجره¬های منقوش، نقاشی¬های پر رنگ و لعاب، کنده¬کاری بر روی دیوار، ستون¬های زیبا و چاق، رنگ¬های درخشان ... و استفاده می¬شود. سبک هندی: عنصر رنگ در این سبک یکی از اساسی¬ترین عنصرهاست. همه چیز با رنگ معنی خود آن را پیدا می کنند. رنگ-های زرد و قرمز و پرده¬های با شکوه از خصوصیات بارز این سبک است. سبک رومی: استفاده از تزیینات در این سبک بسیار مهم است. طاقچه¬های نیم دایره، دیوار موزاییک شده، آب نما، استخر، پارچه¬های منقوش و استفاده از تصاویر گلادیاتورها. سبک ایرانی سنتی: این سبک سرشار از زیبایی و دقت است. رنگ دیوارها روشن است. از مشخصات قابل توجه این سبک می-توان به استفاده از شیشه¬های رنگی اشاره کرد. سبک انگلیسی: خود دارای چندین سبک است که نام همه آن¬ها از اسامی اشراف و ملکه¬ها گرفته شده است. استفاده از مدال¬ها، نقاشی¬های پرتره، کاغذ دیواری¬های فاخر و استفاده از چوب درختان از مشخصات این سبک است. سبک باروک: ساختن فضاهای منحنی به رنگ نور، طرح¬های نامتقارن، استفاده از تزیینات زیبا و رنگ¬های صورتی و آبی در این سبک به زیبایی خودنمایی می کند. مبلمان رسمی عموما با رنگ¬های تیره نیز استفاده می¬شود. سبک رکوکو: ادامه باروک است با این تفاوت که تزیینات به صورت مجسمه¬هایی کوچک، آینه¬های تزیینی، پرده¬های نقش دار و منسوجات لوکس اما سبک است و بیشتر از رنگ روشن برای مبلمان استفاده می¬شود. سبک گوتیک: این سبک یکی از سبک¬های مذهبی است که نوع ارتباطات در آن به صورت عمودی ترسیم شده است. سبک مونوکروماتیک: این سبک از کنار هم قرار دادن اشیا هم رنگ به تعادل می¬رسد و سعی می شود تا اشیا هم رنگ را از کم رنگ تا پررنگ با هم ترکیب کنند تا جلوه خاص و منحصر به فردی به فضا داده شود. سبک آرت دکو: در این سبک، از اشیا مختلف مانند لاکر، آلومینیوم، پوست کوسه و پوست گورخر استفاده می¬شود. سبک آرت نوو: نقاشی بر روی شیشه، کفپوش¬های چوبی، خطوط منحنی و مواج و اشکال گیاهی از مشخصه¬های این سبک است. سبک صنعتی: در این سبک از رنگ¬های خاکستری و خنثی برای رنگ آمیزی سقف و دیوارها استفاده می¬شود. این سبک فضای بسیار سردی دارد. تمام اشیا کاربردی¬اند و از عناصر فلز آلومینیوم بهره می¬برند. سبک معاصر: در این سبک از رنگ¬های برجسته و خطوط و اشکال ساده استفاده می¬شود. چوب¬های رنگ روشن مانند افرا و توس کاربرد فراوانی دارند. رنگ¬ها در این سبک به صورت سایه روشن¬های ترکیبی¬اند. سبک مدرن: مقبولیت خاصی در بین مردم دارد. در این سبک از کم¬ترین تزیینات استفاده می¬شود. سبک سوئدی: به علت زمستان¬های طولانی سوئد سعی بر این است که دکوراسیون طوری طراحی شود که انعکاس دهنده نور طبیعی باشد¬ رنگ¬های سفید و آبی بسیار استفاده می¬شود. منابع 1- اسفندیاری، "روانشناسی محیط و معماری"، پوپول مرجع دانشگاه و مدرسه، 1393. 2- سلیمان زاده، نیره السادات و منتظرالقایم، اصغر، دانش و فرشید، "نقش و کارکردهای روانشناختی رنگ¬ها در تزیینات معماری اسلامی در کتابخانه¬ها و مراکز اطلاع رسانی" 1390. 3- عبدی، مازیار، "تاثیرات روانشناسی نور و رنگ در معماری"، کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، مرکز آموزشی و فرهنگی سما واحد ساری، همایش منطقه ای معماری و ساخت، 1396. 4- فرخی، معصومه و پرستار شهری، مهدی، "تاثیرات متقابل رنگ و فرم در طراحی داخلی"، سومین همایش ملی معماری داخلی و دکوراسیون، مؤسسه آموزش عالی آزاد دانش پژوهان1392. 5- محمودی، کورش و شکیبامنش، امیر، ""اصول و مبانی رنگ شناسی در معماری و شهرسازی"، چاپ سوم، انتشارات طلحان، 1384. -6 نجاتیان، سونیا، "روانشناسی رنگ و تاثیر آن بر محیط"، 1392.
...

برج العرب – دبی
برج العرب – دبی موقعیت:. کشور :. امارات عربی متحده شهر :. دبی Jumeirah Beach Road خیابان :. شاطیء الجمیرا اطلاعات فنی :. ارتفاع :. 321 متر تعداد طبقات :. 60 ساخته شده به تاریخ 1999 میلادی ویژگیها:. این ساختمان که در کنار ساحل جمیرا بنا شده از ساحل فاصله دارد و اطراف آن را آب فرا گرفته است. مجموعه به کمک یک پل به ساحل مرتبط می شود و دسترسی زمینی به ساختمان از طریق همین پل صورت می گیرد . ساختمان برج به واسطه فاصله ای که از ساحل دارد و همین طور نما و فرم کلی آن همانند قایقی بزرگ می نماید که در کنار ساحل پهلو گرفته. “ Helipad”اتصال کنسولی به پهنای 24 متر به ساختمان در ارتفاع 210 متری که به منظور فرود هلیکوپتر تعبیه شده است. استقرار رستوران , المنتهی, در ارتفاع 200 متری بر فراز خلیج فارس که دید خارق العاده ای را بر شهر دبی میسر کرده است .دسترسی به این رستوران به کمک یک آسانسور ,پانورامیک, صورت می گیرد. آتریم برج 180 متر ارتفاع دارد که از مرتفع ترین و دیدنی ترین نمونه های موجود جهان است. برج العرب مرتفع ترین سازه جهان با نمای پوسته ایست. در شانگهای)Jin Mao Towerبرج العرب مرتفع ترین ساختمان جهان با کاربری هتل است( بدون احتساب ساختمان های چند-کاربردی مانند است.(سبکی که در آن سازه در بیرون و درون قابل رویت است) Structural Expressionism برج العرب یک ساختمان نبز محصول طراحی این شرکت است. Jumeirah Beach hotel بوده است. قالب فعالیت های این شرکت در امارات است. W.S. Atkins & Partners معماری این بنا به عهده شرکت هتل برج العرب هتل برج العرب برج العرب با داشتن معماری شگفت انگ یز, در خلیج فارس بی همتا می باشد. طرح و نقشه این برج بسیار جالب است شکل آن شبیه یک قایق بادبانی می باشد. در ارتقاع دقیق آن هنوز تردیدهایی وجود دارد اما این طور که از محاسبات بر می آید ارتفاع آن به 332 مترمیرسد. با این بلندی این برج یکی از بلندترین ساختمانهای دنیا محسوب می شود. برج العرب که در زبان عربی به معنای برج عربی می باشد بر روی جزیره ای بنا شده که ساخت دست بشر است این جزیره به کشوردبی بسیار نزدیک بوده به طوری که یک گذرگاه کوچک این هتل را به دبی مربوط می کند. برج العرب آسمانخراش دارای پایه بسیار استواری است چراکه ستونهای پایه آن که در حدود 40 متر می باشند در زیر بستر دریا جای دارند. ارتفاع ساختمان این هتل بیشتر از آنی است که به چشم می خورد . شکل ساده این برج و همچنین طرح دو طبقه آن باعث می شود که این برج به صورت دیگری دیده شود. نمای خارجی برج العرب به گونه ای است که در طول روز رنگ آن سفید براق و درشب ظاهر کاﻤﻸ متقاوتی را داراست هتل برج‌العرب. برج العرب هتلی مجلل در دوبی، امارات متحده عربی است. ساختمان آن ۳۲۱ متر ارتفاع دارد و در جزیره‌ای مصنوعی ۲۸۰ متر از خشکی بنا شده‌است. کوچک‌ترین اتاق هتل ۱۶۹ و بزرگ‌ترین اتاق آن ۷۸۰ متر مربع مساحت دارند. رقم دقیق هزینه شده برای ساختمان بنا مشخص نیست، اما گمان می‌رود بیش از ۱ میلیارد دلار آمریکا باشد. برای جبران هزینه‌ها تمامی اتاق‌های هتل بایستی برای ۴۰۰ سال اجاره شوند. صاحبان هتل آن را ۷ ستاره می‌خوانند، اما در واقعیت بیشتر سازمان‌های رتبه‌دهنده تنها تا ۵ ستاره رتبه می‌دهند. هفت طبقه از این هتل به صورت آکواریوم در زیر دریا وجود دارد. اجاره کوچک‌ترین اتاق این هتل شبی ۶ هزار درهم است. سرو هر غذا در این هتل کمتر از ۱۰۰۰ درهم نیست. فضای خارجی این هتل به شکل حرف V می‌باشد که یک دکل به آن متصل شده‌است. در فضای بین بالها یا همان V شکل، یک atrium (فضای میان خانه) بوجود آمده که در جلوی آن خمیدگی دارد. در طی روز، کالبد و بدنهٔ سفید یک نور شیری و لطیفی را داخل هتل ایجاد می‌کند در حالیکه شیشه شفاف جلو، مقددار زیادی نور و روشنایی ایجاد می‌کند. در شب، هم بیرون و هم درون ساختمان توسط نورهای متغیر، روشن می‌شود. تقریبا بالای ساختمان یک فرودگاه هلیکوپتربی نظیر توسط یک پایه نصب شده‌است. این باند فرود هلیکوپتر چندین اتفاق مهم و قابل توجه را نشان داده‌است:. گلف باز مشهور تیگر وودز(به انگلیسی:. tiger woods) چندین توپ گلف را به خلیج فارس پرتاب کرد. در فوریه سال ۲۰۰۵ تنیس بازان حرفه‌ای راجر فدرر(به انگلیسی:. Roger Federer) و آندره آغاسی (به انگلیسی:. Andre Aghassi) یک بازی را درارتفاع ۲۱۱ متری انجام دادند که این باند فرود به صورت موقت به یک زمین تنیس تبدیل شده بود. این باند فرود هیچ حفاظ و نرده‌ای ندارد. فضای داخلی لابی آتریوم برج العرب بلندترین آن در نوع خود در جهان است. زیرا در ارتفاع ۱۸۰ متری واقع شده. آتریوم بیش از یک سوم فضای داخل هتل را در برمی گیرد. درحالیکه معماری بیرونی هتل یک معماری کاملا مدرن است، اما معماری داخلی هتل ترکیبی از سبک شرقی و غربی بصورت بسیار لوکس می‌باشد. در لابی نیم طبقه، یک فواره، یک ستاره سه بعدی اسلامی را بوجود می‌آورد. با وجود اندازه بزرگ برج العرب، تنها ۲۸ طبقه دوبل با ۲۰۲ سوییت دارد. کوچکترین سوئیت ۱۶۹ متر مربع و بزرگترین آن ۷۸۰ متر مربع می‌باشد. قیمت هر سوئیت، از ۱۰۰۰ دلار(هر شب) تا ۱۵ هزار دلار متغیر است و سوئیت سلطنتی گرانترین آن است، که شبی ۲۸ هزار دلار می‌باشد. ستونهای سفید توسکانی و راه پله‌های مارپیچ مرمری با برگهای کار شده بر روی نرده‌ها تاثیر هنر کلاسیک را بر روی طراحی داخلی هتل نشان می‌دهد. حمامهای SPA مانند با موزائیک‌های کف و دیوار با شکلهای هندسی عربی، که در تمام ساختمان یافت می‌شود، قابل توجه‌است. رستورانها و امکانات یکی از رستورانها به نام المنتها است، که در ارتفاع ۲۰۰ متری واقع شده و منظره‌ای از دبی را به نمایش می‌گذارد و توسط یک پایه از هر دو طرف دکل محافظت می‌شود و توسط یک آسانسور شیشه‌ای دسترسی به آن ممکن می‌باشد. رستوران دیگر المهارا (به معنی صدف) می‌باشد که دسترسی به آن توسط یک زیر دریایی شبیه سازی شده امکان پذیر است و آکواریوم‌های زیبایی را به نمایش می‌گذارد. این آکواریوم‌ها دربرگیرنده بیش از یک میلیون لیتر آب است. شیشه آکواریوم از اکریلیک ساخته شده و برای کاهش تاثیر بزرگ نمایی حدود ۱۸ cm ضخامت دارد. این رستوران در میان ۱۰ رستوران برتر دنیا قرار دارد. این هتل دارای ۶۰ طبقه‌است و معمار آن اتکینز خاورمیانه (به انگلیسی:. Atkins Middle East) می‌باشد. ستون بندی این هتل تا ۴۰ متر زیر دریا می‌باشد. برج العرب بلندتر از برج ایفل است [نیاز به ذکر منبع] و تنها ۶۰ متر از ساختمان امپایر استیتز در آمریکا کوتاه‌تر است. [نیاز به ذکر منبع] تمام پرده‌ها، چراغها و سیستم تهویه هوا با یک دکمه به کار می‌افتند. تمام کانالها به دوربین مدار بسته متصل هستند و مهمان می‌تواند ببیند که چه کسی پشت در است. هر سوئیت یک لب تاپ، اسکنرو پرینتر مخصوص به خود را دارد. نماد دوبی برج‌ العرب برای مدتی نماد دوبی بود و هنوز می‌توان اثر آن را در پلاک‌های قدیم امارت دوبی دید. اما پس از مدتی دوبی نماد خود را از برج العرب تغییر داد. تعداد بسیاری معتقد هستند این تغییر به دلیل شکل برج العرب است، زیرا در صورتی که به برج العرب را از پشت نگاه کنید، آن را شبیه یک صلیب می‌بینید.
...

معماری داخلی
تعریف معماری داخلی معماری داخلی، طراحی فضایی است که توسط مرزهای ساختمانی ساخته شده. همچنین می‌تواند طراحی نخستین نقشه برای استفاده، یا تجدید نظر کردن در مورد طرح و استفاده‌های مطابق نیاز نیز باشد. اخیراً معماری داخلی جزئی از معماری پایدار نیز محسوب می‌شود که در واقع بخشی از آن نیز به نگهداری منابع و بازیافت برای طراحی کاربردی، می‌پردازد. به‌طور کلی این موضوع به طراحی محیط و فرم برمی‌گردد و معماری داخلی در واقع فرایندی است که در آن قسمت داخلی ساختمان‌ها با توجه به همه¬ی جنبه‌های انسانی و استفاده از فضاها، طراحی می‌شود و در واقع طراحی داخلی ساختمان با توجه به قید و شرط‌های معماری است. معماری داخلی تا حدودی به موارد زیر برمی‌گردد: معماری داخلی، توصیف درونی ساختمان و مرتبط با کیفیت‌های فیزیکی است. یک سبک یا روش طراحی است که به ساخت درون ساختمان می‌پردازد، در حالی که معماران سعی در ساخت طراحی کل ساختمان دارند که مرتبط با مسائل سازه‌ای و نقشه است معماران داخلی هدف استفاده و قابل سکونت کردن مکان را طبق معیارهای انسانی دارند. معماری داخلی به علم طراحی فضای داخلی یک ساختمان گفته می¬شود که بر اساس استانداردهای موجود انجام می¬شود. امروزه معماری داخلی تلفیقی از هنر، روانشناسی، توسعه اقتصادی، جامعه شناسی و محیط زیست می¬باشد. يکی از نیازهای اساسی بشر در طول زندگی، مکانی برای اسکان می¬باشد و این را می¬توان از بناهایی که به جا مانده است دید که چقدر به این موضوع و استحکام و طراحی آن اهمیت می¬داده¬اند. یکی از ویژگی¬های جالب این بناها معماری داخلی منحصر به فرد آن می¬باشد که با هوشمندی بسیاری تمامی نیازها و جنبه¬های زندگی یک انسان را همراه با در نظر گرفتن ویژگی¬های محیطی و فیزیکی را اعمال کرده¬اند و بنایی مستحکم و زیبا را ساخته¬اند.
...

طراحی داخلی
تعریف طراحی داخلیطراحی داخلی گروهی از کارهای مختلف را توصیف می‌کند که در عین حالی که مرتبط با پروژه می‌باشد مرتبط با تبدیل آن به تنظیمات مؤثر برای طیف وسیعی از فعالیت‌های انسانی است. طراح داخلی کسی است که چنین پروژه‌هایی را برنامه‌ریزی، هماهنگ و مدیریت کند. طراحی داخلی حرفه‌ای چند بعدی است که شامل توسعه مفهومی، ارتباط با ذی¬نفعان پروژه و مدیریت و اجرای طرح است. در لغت‌نامه ی وبستر، طراحی داخلی چنین تعریف شده‌است: «هنر یا عمل برنامه‌ریزی و نظارت بر طراحی و اجرای معماری داخلی و مبلمان». یکی دیگر از جنبه¬های مهم در ساختن یک بنا طراحی داخلی آن می¬باشد. منظور از طراحی داخلی، ساختن و طراحی بخش داخلی خانه از نظر جنبه هنری، بصری و کارکردی آن بر اساس ساختار علمی ساخت و ساز معمار داخلی می¬باشد. فرد طراح سعی دارد با استفاده از علم طراحی و خلاقیت خود به بهبود عملکرد کاربردی فضا بر اساس ویژگی¬های رفتاری و سلیقه¬ای کاربران بپردازد. به عبارتی طراحی داخلی مقوله¬ای میان معماری و دکوراسیون داخلی است.
...


دکوراتور داخلی
تعریف دکوراتور داخلی واژه دکوراتور داخلی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم پدید آمده‌است. به آن دسته از دست‌اندرکاران گویند که در تنظیم داخلی در سبک‌های مختلف تخصص دارد. در این متن سبک اشاره به یک ترکیب بندی بر اساس یک تصویر از یک ایده خاص، زمان، مکان، و غیره به عنوان مثال: ویکتوریا، گرجستان، دکو، هنر مدرن، و غیره دارد. اصطلاح دکوراتور داخلی نیز نشان می‌دهد تمرکز بر جنبه‌های زینتی و متحرک از داخل کابین، مانند رنگ، مبلمان، مبلمان قالب‌گیری‌های و قاب سازی، طراحی دارد. امروزه گروهی از افراد در جامعه وجود دارند که وظیفه چیدمان فضاها را برعهده دارند که به آن ها دکوراتور یا طراح دکوراسیون داخلی می گویند. اصولا دکوراتورها دارای ذهنی سرشاژ از خلاقیت و ایده می باشند که می توانند طبق سلیقه افراد و علاقه مندی آن ها یک دکوراسیون داخلی منزل و یا دکوراسیون اداری شیک و متفاوت برای آن ها خلق کنند که با ورود به خانه سرشار از آرامش و جذابیت برای افراد باشد. دکوراسیون داخلی منزل و ساختمان امروزه یکی از پرطرفدارترین جنبه¬های بهینه سازی فضای خانه می¬باشد. زیرا به زبان ساده می توان گفت به ساختمان و طراحی داخلی خانه دست زده نمی¬شود و با استفاده از عناصر و المان¬هایی که در محیط خانه یا اداره و … وجود دارد مانند لوازم منزل، تابلو، تغییر رنگ و ... محیط و فضای خانه تغییر داده می¬شود. یک فرد دکوراتیو باید میزان روشنایی محیط، ابعاد و اندازه¬های لازم و متناسب با محیط برای مبلمان، تعیین استاندارد مصالح برای جلوگیری از بروز آتش و … را در نظر داشته باشد و بر اساس این قوانین همراه با خلاقیت خود محیطی زیبا را خلق نماید.
...

طراح داخلی
تعریف طراح داخلی جامعه طراحان داخلی آمریکا(ASID) طراح داخلی را چنین تعریف می‌کند: «متخصصی برای طراحی فضاهای داخلی، با عملکرد و کارایی بالا که تخصص خود را از طریق آموزش‌های رسمی کسب کرده‌است.« طراح داخلی مستلزم آن است که بر برنامه‌ریزی، طراحی کاربردی و استفاده مؤثر از فضا که در این حرفه وجود دارد، در مقایسه با تزئین فضای داخلی بیشتر تاکید کند. طراح داخلی می‌تواند پروژه‌هایی که شامل تنظیم فاصله‌های طرح اولیه را در داخل یک ساختمان و همچنین پروژه‌هایی که نیاز به درک درستی از مسائل فنی مانند آکوستیک، نور، دما، و غیره دارند را انجام دهد. اگرچه یک طراح داخلی ممکن است لایه‌ای از فضا را بسازد، وی ممکن نیست فضا را بدون داشتن تصویب یک معمار بسازد. به همین دلیل است که بسیاری از طراحان داخلی تمام تحصیلات خود را برای یک معمار خوب شدن می‌گذرانند. طراح داخلی ممکن است مایل به تخصص¬هایی از انواع طراحی داخلی برای توسعه دانش فنی خاص به آن منطقه باشد. زیبایی در طراحی سایت مستلزم این است که دانش در زمینه طراحی داشته باشید تا بتوانید به بهترین نحو فعالیت کنید.
...


تفاوت طراح دکوراسیون و طراح داخلی چیست؟
تفاوت طراح دکوراسیون و طراح داخلی چیست؟ بسیاری از افراد، طراح دکوراسیون داخلی و طراح داخلی را هم معنی می دانند؛ اما باید گفت که این دو تفاوت بسیاری با هم دارند. همانطور که اشاره شد، طراح دکوراسیون داخلی، گروهی از افراد می¬باشند که وظیفه ترکیب و چیدمان وسایل منزل (از جمله کاغذ دیواری، رنگ ساختمان، انواع مبل، لوسترها، تابلوها، فرش¬ها، و سایر لوازم تزئینی و دکوری)؛ متناسب با درخواست مشتری و سلایق او را دارد. اما طراح داخلی کیست؟ طراح داخلی در واقع کسی است که شکل و فرم داخلی ساختمان را پیاده سازی می کند و همواره در کنار معمار ساختمان و با توجه بر اصول و قواعد طراحی معماری کار خود را پیش می برد و گاهی در صورت نیاز برای اجرای طرح داخلی ساختمان می¬تواند با معمار ساختمان به توافق برسد و معماری ساختمان را طبق قواعد استاندارد تغییر دهد. نکته مهم: هیچگاه یک طراح دکوراسیون منزل نمی¬تواند کار یک طراح داخلی را انجام دهد زیرا برای انجام طراحی داخلی نیاز به مدرک می¬باشد؛ اما یک طراح داخلی در صورت برخوردار بودن از ذهنی خلاق و هنرمند به راحتی می تواند یک طراح دکوراسیون منزل باشد.
...

تاثیر رنگ در طراحی داخلی منازل
تاثیر رنگ در طراحی داخلی منازلطراحی داخلی یک عمل برنامه¬ریزی شده¬ای است که بر اجرای معماری داخلی و مبلمان نظارت دارد، هدف اصلی طراحی داخلی بهینه سازی فضا در کنار زیبایی است که با رعایت کردن اصول بایدها و نبایدها فضایی مملو از آراستگی و راحتی را به ارمغان می آورد. تعریف رنگ دقیق¬ترین تعریف علمی رنگ این است که رنگ انعکاس مرئی است که در اثر عبور یا انتشار یا بازتاب ترکیب رنگ¬ها توسط اشعه به وجود می¬آید. رنگ در فرهنگ معین: ماده¬ای که از معدن یا گیاه یا با عمل شیمیایی به صورت پودر یا مایع تهیه کنند و برای نقاشی به کار برند. رنگ در فرهنگ لغت وبستر: ویژگی¬ای از یک شی که تحت عنوان تم رنگ، روشنی و اشباع توصیف می¬شود و به طول موج قابل دیدن، که تحریک کننده اعصاب چشم است مرتبط است. رنگ در لغت¬نامه دهخدا عبارتست از: اثر نور که بر ظاهر اجسام نمایش¬های مختلف می¬دهد. یعنی اثر مخصوصی که در چشم از انعکاس اشعه نور در روی اجسام پدید آید. اقسام رنگ به طور کلی رنگ¬ها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: 1- رنگ¬های خنثی: رنگ¬هایی هستند که در طیف رنگی وجود نداشته و از ترکیب رنگ¬های دیگر به دست می¬آیند و می¬توانند تاثیرات مثبت یا منفی داشته باشند. سیاه، خاکستری، بژ و قهوه¬ای رنگ¬های خنثی هستند. 2- رنگ های گرم: رنگ¬هایی هستند که محرک سیستم عصبی بوده و احساسات را تشدید می کنند. این دسته از رنگ¬ها به وضوح قابل رؤیت¬اند. رنگ¬های قرمز، نارنجی، زرد، سبز و ارغوانی رنگ¬های گرم هستند. 3- رنگ¬های سرد: رنگ¬هایی هستند که آرامش بخشند و هارمونی آنها در محیط¬های مختلف بیشتر و زیاد در چشم نیستند. رنگ¬های آبی، نیلی و سبز رنگ¬های سرد هستند. کاربرد نظریه رنگ در توسعه فضا در هنگام ایجاد فضای خارجی، ما باید آگاهانه از رنگ استفاده کنیم. باید نسبت به رنگ های متفاوت آن در صبح، ظهر و عصر حساس باشیم. باید امکانات نور مصنوعی در شب را بشناسیم. باید تنوعات رنگ در فصول مختلف از لحاظ زاویه، مدت زمان نور و ... توجه کنیم. چمن¬های سبز، برف زمستان و برگ¬های نارنجی پاییزی هر کدام امکانات منحصر به فردی در اختیار طراح قرار می دهند تا بتواند حس مکان را تشدید کنند. رویکردهای متفاوت به استفاده از رنگ در توسعه فضایی رویکرد اول تاکید دارد که در فضای معماری نباید از رنگ زیاد استفاده شود. پس فضا خنثی است و مردم با مبلمان و سایر وسایل، رنگ را وارد فضا می¬کنند. در مورد توسعه فضای خارجی نیز نظر مشابهی وجود دارد. با این تفاوت که زمینه خنثی، صحنه¬ای است که رنگ¬های روزانه و فصلی بر آن به نمایش در می¬آیند. رویکرد دوم، استفاده از یک رنگ غالب در فضا را تشویق می¬کند. سایر رنگ¬ها در ایجاد ویژگی و روحیه فضا، به رنگ غالب کمک می¬کنند. بسته به میزان تضاد رنگ غالب با سایر رنگ¬ها، این رنگ¬ها می¬توانند تعدیل کننده یا نقطه مقابل آن باشند. یعنی یا وحدت فضا را تحکیم کند یا به عنوان نقطه تمرکز توجه فضایی عمل کنند. رویکرد سوم، به کاربرد رنگ شامل کنترل دقیق روابط میان رنگ¬ها در کل فضا تاکید دارد، به طوری که به گشتالت رضایت بخشی دست پیدا کنیم. این روش به طراح اجازه می¬دهد تا رابطه میان نشانه¬های محیط و منظر و زمینه را به بیشترین حد ممکن برساند. مانند زمانی که مجسمه¬ای در مقابل فضایی با رنگ متضاد به نمایش درمی¬آید. انسان و رنگ حساسیت ما به محیط اطرافمان می¬تواند ریشه در گونه¬ای از روانشناسی انسانی داشته باشد. ریشه در اینکه ما به چه روش¬هایی وجودهای درونی خود را حراست می¬کنیم. وجودهایی که الزاما آن چنان فکر و احساس نمی¬کنند که ما خود فکر و احساس می¬کنیم. هر یک از این ها جوهر متفاوتی بروز می¬دهند، یکی بهتر و دیگری بدتر و ما به کاغذ دیواری، رنگ، تابلو نقاشی و انواع پوشش¬ها روی می¬آوریم تا وجودهای درونی خود را پوشش دهیم. رنگ بیشتر از همه المان¬های بصری با احساسات و عواطف بشر نزدیکی دارد. جهانی که در آن زندگی می¬کند، متشکل از هزاران رنگ و تونالیته¬های مختلفی است که موجودات و اشیا را برای ما جذاب¬تر و حتی به گونه¬ای معنوی، عمیق¬تر نشان می-دهند. هر رنگی به سبب ویژگی¬های شیمیایی و روانشناسانه¬ای که داراست، منبع مهمی از انرژی، در جهت فزونی سلامت و نشاط روح و روان در انسان به شمار می¬رود. تاثیرات مختلف رنگ تاثیرات رنگ در روان انسان رنگ عاملی است نیرومند که می تواند احساسات و درونیات ما را تحریک کند، تسکین بخشد، به هیجان آورد و یا آرامش بخشد. احساسی از گرمی و سردی، شادی و غم، سرعت و سکوت ایجاد می¬کند. درست مانند موسیقی که می¬تواند در لحظاتی خوشایند و در لحظاتی هم ناخوشایند باشد. همه رنگ¬ها با ما سخن می¬گویند، لبخند می زنند، ما را در خود فرو می¬برند و تاثیرات گوناگون می گذارند. همان گونه که اصوات جنین اند. در طول قرن¬ها، رنگ برای اشخاص مختلف معانی متفاوتی داشته است. بنابراین برای استفاده مفید از رنگ لازم است اثر روانشناختی آن را که می¬تواند در انتخاب دکوراسیون، لباس، محیط و... وارد عمل شود، درک کنیم. این واقعیت ثابت شده است که اتاق¬هایی از بیمارستان که رنگ آبی یا شیشه¬های آبی رنگ دارند اثر خوبی روی بیماران دارد یا اشخاصی که نزدیک بین هستند و چشم آنها در مطالعه زیاد خسته می¬شود باید کاغذهای سبز و آبی به کار برند که بسیار مناسب است. تاثیرات رنگ در معماری مساله رنگ به سبب تاثیرات مهم روانشناسانه¬اش، در مقوله شهر و فضاهای معماری امری مهم به شمار می¬رود. معماران و طراحان داخلی به هنگام طراحی، ساختمان را از نظر فرم، فضا، نور، رنگ و بافت مورد بررسی قرار می¬دهند. برای اینکه تاثیرات رنگ از همان ابتدا مشخص شد، باید آن¬را به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده از همان آغاز انتخاب نمود. نه اینکه بعد از اتمام طراحی، مبادرت به انتخاب آن کرد. تاثیرات رنگ بر روند طراحی شامل موارد زیر است: 1- هماهنگی با محیط، 2- جلب توجه، 3- تعدیل کردن فضا از نظر کوچک و بزرگ جلوه دادن آن، 4- تفکیک کردن و محدود کردن فضا، 5- جداسازی و تعریف فضا، 6- همسان و همگون کردن بافت. استفاده از چرخه رنگ، روشی مطمئن برای یافتن رنگ¬های متناسب با رنگ مورد نظر ماست. چرخه رنگ متشکل از 20 رنگ است که سه رنگ قرمز، زرد و آبی در آن رنگ¬های اولیه و رنگ¬های میان آنها به عنوان رنگ¬های ثانویه شناخته می شوند. هر رنگ در این چرخه می¬تواند با رنگ¬های کناری خود که رنگ¬های هم خانوادش محسوب می¬شوند و همچنین رنگ مقابلش که رنگ مکمل آن است به خوبی ترکیب شده و نتیجه¬ای زیبا و موزون بیافریند. استفاده از رنگ¬های هم خانواده که در چرخه¬ی رنگ در کنار هم قرار گرفته و به اصطلاح همسایه هستند ترکیبی ملایم و هماهنگ را ایجاد می¬کند که نگاه بیننده را به راحتی از یکی به دیگری رهنمون می¬شود. کاربردهای رنگ در فضا چگونگی به کارگیری رنگ¬ها: باید گفت که به کاربردن یکدست رنگ¬ها در سطوح کوچک و بدون سایه روشن موجب افزایش تاثیرگذاری رنگ¬ها در انسان می شود. همچنین، برای افزایش کارآیی و تاثیر رنگ¬ها بهتر است رنگ¬های متضاد و تند را در جوار هم قرار دهیم. به طور کلی، رنگ¬های روشن نسبت به رنگ¬های تیره اثر تحریکی زیادی داشته و فعالیت عمومی را در انسان و حتی در حیوانات افزایش می دهند، و باعث پیشرفت کار و فعالیت¬های شغلی و حرفه¬ای می¬گردند. رنگ در فضاهای داخلی: 1- زرد: سرشت خورشیدی رنگ زرد حس گرما و شادی می¬بخشد. رنگ زرد روی دیوارها باعث می¬شود کارها سریع¬تر و با تمرکز بیشتر انجام شود. زرد و مشکی درخشان¬ترین ترکیب رنگ است (مانند نقش روی بدن زنبور). زرد تنها رنگی است که نمی توان آن را تیره¬تر کرد، هرچه سبزتر شود روشن¬تر و درخشان¬تر می¬شود. یک دیوار زرد درخشان در یک انتها می¬تواند یک نقطه نورانی ایجاد کند و توجه را به خود جلب کند تا اتاق طولانی¬تر و بزرگ تر به نظر برسد. رنگ زرد باعث می¬شود اشیاء جلوتر از بقیه به چشم آیند، بیننده در ابتدا همه چیز را به رنگ زرد می¬بیند. رنگ¬های درخشان باعث می¬شود با حرارت خالص از درخشش آنها احساس گرما کنیم. 2- نارنجی: نارنجی مظهر شادی، بازی گوشی، ماجراجویی، جنب و جوش و به تمام معنا جسارت است. رنگ نارنجی انتخابی دوستانه¬تر از قرمز و جسورانه¬تر از زرد است. نارنجی شادترین و گرم ترین رنگ در طیف رنگ¬های مرئی محسوب می¬شود. راهبه¬های بودایی به عنوان نمادی از اشراق و روشن بینی، ردای زعفرانی رنگ به تن می¬کردند. نارنجی می¬تواند سد رفتارهای خشک و رسمی را بشکند و باعث بیدار شدن حس کودکی شود. رنگ هر پوستی را بهتر جلوه می دهد. رنگ نارنجی نوین بودن و فناوری را القاء می کند. 3- قرمز: رنگ قرمز همیشه فرهیخته، پیچیده و احساساتی است. همچنین صمیمی و حتی رعب آور است. اشیاء روی زمینه قرمز برجستهتر خواهند شد و طرح آنها بیشتر به نظر خواهد آمد. از جذابیت¬های طبیعی این رنگ توانایی آن در خلق کانون توجه روی دیوار است. از نظر روان شناسی قرمز ضربان قلب را افزایش می دهد. قرمز و مشکی ترکیب آسیایی و شرقی پدید می¬آورد. قرمز در یک اتاق باعش می شود دیوارها نزدیک به هم به نظر برسند. وقتی با مواد صنعتی مانند استیل همراه شود، عالی به نظر می رسد. 4- صورتی و بنفش: این طیف¬ها گستره¬ای اغواگر ایجاد می کنند. بنفش برای مکان¬هایی که به خلاقیت و آفرینش¬های هنری اختصاص یافته اند مناسب است. صورتی همیشه در طراحی سنتی به سمت مونث تمایل دارد. صورتی حس از معصومیت و عشق را در اذهان تداعی می¬کند. 5- آبی: ژرفای دریا و آسمان را به یاد می آورد و رنگی آرامش بخش است. قابلیت باز کردن و سرد کردن اماکن را دارد و حس آزادی ایجاد می کند. در بعضی از فرهنگ¬ها این عقیده وجود دارد که رنگ آبی ارواح شیطانی را دور می کند. در فضاهای خیلی کوچک و خیلی تنگ، بهترین کار استفاده از رنگ آبی است. بر خلاف قرمز ضربان قلب را کاهش می دهد و برای افراد بی-خواب مناسب است. در مواقعی که سقف خیلی پایین احساس می شود می¬توان از آبی کم رنگ برای بالا بردن آن استفاده کرد. 6- سبز: تازگی، طراوت، پاکی و سادگی خصوصیات موجود در رنگ سبز است. هر پرده رنگ سبز شامل ترکیبی از رنگ زرد گرم و آبی خنک است. در نتیجه تاثیر متعادل کننده¬ای دارد. 7- فیروزه¬ای: سبب دور نشان دادن دیوار و دلباز شدن اتاق می شود. فیروزه¬ای فضا را رسمی¬تر می کند، در عین حال برای فضاهای معماری مانند پله¬های معلق و دیوارهای اریب که حس ما را برمی¬انگیزد مناسب است. سبز بر خلاف قرمز، خود را به جلو نمی¬آورد و دما را تغییر نمی¬دهد. همچنین بر خلاف آبی عقب نمی رود و برودت ایجاد نمی¬کند. با رنگ سبز فضاها اندازه واقعی خود را نشان می¬دهند. الگوی انتخاب رنگ اتاق نشیمن: رنگ¬های اتاق نشیمن را می¬بایست بر اساس رنگ¬های طبیعی موجود در اتاق انتخاب نمود. در وهله اول باید رنگ کف اتاق، شومینه و دیوارها را مورد توجه قرار داد و از تضاد (کنتراست) قوی میان آمیخته¬های تیره و روشن پرهیز کرد. چراکه تضادها باعث جلب توجه می¬شوند و چون معمولا چنین اتاقی را به مطالعه، استراحت، گوش دادن به موسیقی و گفتگو اختصاص می¬دهیم، میل نداریم هیچ موردی موجب پریشانی حواس ما گردد. پیشنهاد این است که پرده یا کرکره¬هایی را انتخاب کنید که تضاد کمتری با رنگ دیوارهای همجوار خود داشته باشند. بعنوان اصل کلی پیشنهاد می¬شود که برای رنگ مبلمان قالیچه¬ها و رویه صندلی¬ها از درجات تیره¬تر از رنگ دیوارها استفاده کنید. با این کار طرح اصلی اتاق نشیمن با رنگ¬ها در می-آمیزد، بدون آنکه تضاد فاحشی میان آن¬ها به چشم بخورد. می¬توانید با برگزیدن رنگ¬هایی مناسب برای وسایلی چون آباژور و اجسام و ظروف دکوری و تزیینی، سایه روشن مؤثری به اتاق بیفزایید. اتاق غذاخوری: استفاده از رنگ¬های روشن و متوسط برای دیوارهای اتاق، فضای شاد و گرم و دوستانه¬ای را فراهم می¬آورد. پیشنهاد می¬شود رنگ¬هایی را برگزینید که با رنگ¬های طبیعی غذا همگون باشد. از آنجایی که رنگ¬های خیلی پریده مانند رنگ-های سبز و زرد یادآور بیماری و ناخوشی هستند، بهتر است از انتخاب این رنگ برای غذاخوری بپرهیزید. رنگ¬های متضاد را می توان در بخش¬های کوچکی از این اتاق مانند رومیزی یا دستمال بکار برد. آشپزخانه: به ندرت پیش می¬آید که آشپزخانه مکانی برای استراحت باشد. برای این محل رنگ¬هایی را انتخاب کنید که تحریک بخش باشند. بدین منظور توجه خود را روی رنگ¬های گرم انتهای طیف معطوف کنید. این رنگ¬ها باعث تقویت هوشیاری می-شوند و محرک قدرت خلاقانه هستند. برای رنگ آمیزی سطوح آشپزخانه (مانند سطح کابینت ها) ... می¬توان از رنگ¬های متضاد استفاده کرد. این کار باعث انعکاس نور بیشتری می¬¬شود. اتاق خواب: این اتاق محلی است برای استراحت کردن و آرامش یافتن. پیشنهاد می¬شود بجای استفاده از رنگ¬های متضاد و تند، رنگ¬های ملایم و ملیحی را برای این اتاق انتخاب کنید. آب و هوای محل زندگی¬تان را مد نظر داشته باشید. در مناطق سردسیر، رنگ¬های گرم انتهای طیف رنگی، رنگ های مناسبی هستند و در مناطقی که آب و هوای گرم تری دارند، رنگ¬های سرد انتهای طیف، رنگ¬های نیروبخشی به شمار می¬آیند. اتاق بچه¬ها: برای بچه¬های زیر سیزده سال به منظور ایجاد محیطی شاد و درخشان، رنگ¬های زرد و نارنجی و قرمز انتهای طیف رنگی پیشنهاد می¬شود. برای سنین بالاتر، درجات روشن¬تر طیف¬های آبی و سبز ارجحیت دارد. برای چنین اتاقی نباید از رنگ-های تیره استفاده کرد. باید به نور اتاق توجه خاصی داشت تا بچه¬ها به هنگام مطالعه احساس خستگی نکنند. اتاق¬های خواب مشترک: در اتاق¬هایی که مورد استفاده یک زوج قرار می¬گیرند، باید الگوی رنگی را به صورتی انتخاب کرد که مناسب هر دو نفر باشد. پیشنهاد می¬شود رنگ¬های تیره و تند را بکار نبرید. چراکه این رنگ¬ها فضای سنگین و ناخوشایندی ایجاد می¬کنند. برای چنین اتاقی سفید آمیخته¬های ملایم و ملیحی را چون سرخابی، گل¬بهی، لیمویی کم رنگ، ارغوانی ملایم و صورتی برگزینید. چرا که رنگ¬های گرم و آرامش بخشی هستند. حمام: از آن جایی که معمولا فضاهای کوچکی را به حمام اختصاص می دهند، توصیه می¬کنیم درجات روشن و متوسط رنگ¬ها را برای رنگ دیوارها برگزینید تا بدین طریق مکانی دلبازتر و وسیع¬تر به نظر برسد. دستشویی، وان، توالت فرنگی و کاشی¬ها وسایل تقریبا ثابت و دایمی هستند و شاید بهتر باشد آنها را نقطه آغاز طرح رنگی خود در نظر بگیرد. از آنجایی که سفید و رنگ¬های مایل به سفید، نماد و مشوقی برای پاکیزگی هستند، آنها را می¬توان رنگ¬های خوبی برای حمام دانست. سایر رنگ¬های مناسب حمام، تمامی رنگ¬های روشن و متوسط آبی، فیروزه¬ای، سبز آبی، آبی روشن مایل به سبز و سبز روشن را شامل می¬شود. این رنگ¬ها نماد عناصر طبیعی و تداعی کننده تازگی و طراوت، آب و فضاهای باز هستند. رنگ¬های مورد استفاده در سبک¬ها مختلف معماری: سبک شیکر: طرفدار پاکی و سادگی و بی آلایشی است. در این سبک، از رنگ¬های خاکستری و بژ بسیار استفاده می شود. در کل این سبک سعی دارد از رنگ¬های مات بیشتر استفاده کند. چوب¬های استفاده شده در کفپوش مات هستند و برای مبلمان، رنگ-های خنثی را زیباتر می¬بیند. سبک کلونیال: این سبک به دنبال سادگی و ایجاد فضای باز است. از لوازم دست¬ساز با چوب کاج و افرا بسیار استفاده می¬شود. کفپوش¬ها هم از چوب گردو و آلبالو است و فرش استفاده شده به رنگ روشن است. سبک مدیترانه¬ای: این سبک طرفدار آرامش و جذابیت است. در این سبک از رنگ¬های خنثی و آبی ملایم بسیار استفاده می¬شود. گچبری¬ها به رنگ آبی ملایم در این سبک خودنمایی می¬کند. در کنار این رنگ آجری و سبز دریایی هم استفاده می¬شود. سبک مراکشی: این سبک بسیار جذاب، شورانگیز و منحصر به فرد است. رنگ¬های مورد استفاده در این سبک، آبی فیروزه¬ای کبود، سبز و سفید هستند. عناصر اصلی در این سبک فرش¬ها، کاشی¬های زیبای فیروزه¬ای، ظروف رنگی، فانوس و آثار فلزی هستند. سبک مینیمالیستی: این سبک طرفدار دقت و بی آلایشی است. همه چیز به اندازه استفاده می¬شود. بدون زمینه¬های مجلل و پر زرق و برق و تاکید آن بر سادگی است. رنگ¬های مورد استفاده در این سبک، یا خیلی تیره و یا خیلی روشن در بعضی از مواقع رنگ¬های درخشان هستند. سبک فرانسوی: این سبک طرفدار نشاط، سرزندگی و دل فریبی است. سبک فرانسوی ترکیبی از دو سبک روستیک و سلطنتی است. رنگ¬های قرمز، طلایی، آبی و سبز در این سبک زیاد به چشم می¬خورد. دیوارها اغلب به رنگ سفید روشن رنگ آمیزی می¬شود تا علاوه بر روشنی فضا، جلوه¬ای خاص به وسایل ببخشد. سبک کلاسیک: در واقع این سبک سنتی غربی است. عناصر مهم این سبک مبلمان آنتیک،گچ¬کاری¬های زیبا و وسایل چوبی تزیینی با جزییات فراوان است. رنگ¬های به کار گرفته شده شامل رنگ¬های خنثی، بژ، کرم و خاکستری هستند. سبک ویکتوریایی: این سبک یکی از مجلل ترین سبک¬ها است که طرفدار هماهنگی و تعادل در کنار زیبایی است. دیوارها با کاغذ دیواری و یا رنگی تیره به دو قسمت تقسیم می¬شود. سبک روستیک: این سبک سرشار از زیبایی و دلنشینی است. عوامل طبیعی به همراه بافت طبیعی بسیار مورد استفاده است. تمام وسایل با حفظ بافت طبیعی خودشان ساخته شده¬اند. دیوارها اغلب از چوب هستند و یا اکثرا به رنگ روشن رنگ آمیزی شده-اند. سبک ماوریک: این سبک بخشی از سبک مدرن است که همه چیز به صورت غیر معمول کنار هم چیده شده اند. رنگ¬ها کاملا تصادفی انتخاب می¬شوند. سبک اسپانیایی: در این سبک تجمل و سادگی در کنار هم جلوه¬ای متضاد و منحصر به فردی به این فضا می¬دهد. عنصر مهم در این سبک، فرش¬های بسیار زیبای رنگی است. دیوارها اغلب به رنگ عسلی یا قهوه¬ای کمرنگ هستند. شومینه همیشه مرکز توجه است که بر روی آن بسیاری از تزیینات زیبا را قرار می¬دهند. سبک ژاپنی: مرتب بودن و کم کردن جزییات و سادگی از خصوصیات بارز این سبک است. رنگ¬های کاربردی این سبک رنگ-های طبیعی و خنثی هستند. همه چیز ساده و کاربردی است. سبک چینی: این سبک طرفدار سادگی، انرژی و طبیعت است. چینی¬ها بسیار از فنگ¬شویی بهره می¬برند. مهمترین اصل جلوگیری از انباشتگی و بی¬نظمی و رنگ¬های مورد استفاده مشکی، طلایی، زرد و قرمز است. سبک مصری: این سبک، یک هنر توصیفی است و در آن از سنگ های طبیعی، پنجره¬های منقوش، نقاشی¬های پر رنگ و لعاب، کنده¬کاری بر روی دیوار، ستون¬های زیبا و چاق، رنگ¬های درخشان ... و استفاده می¬شود. سبک هندی: عنصر رنگ در این سبک یکی از اساسی¬ترین عنصرهاست. همه چیز با رنگ معنی خود آن را پیدا می کنند. رنگ-های زرد و قرمز و پرده¬های با شکوه از خصوصیات بارز این سبک است. سبک رومی: استفاده از تزیینات در این سبک بسیار مهم است. طاقچه¬های نیم دایره، دیوار موزاییک شده، آب نما، استخر، پارچه¬های منقوش و استفاده از تصاویر گلادیاتورها. سبک ایرانی سنتی: این سبک سرشار از زیبایی و دقت است. رنگ دیوارها روشن است. از مشخصات قابل توجه این سبک می-توان به استفاده از شیشه¬های رنگی اشاره کرد. سبک انگلیسی: خود دارای چندین سبک است که نام همه آن¬ها از اسامی اشراف و ملکه¬ها گرفته شده است. استفاده از مدال¬ها، نقاشی¬های پرتره، کاغذ دیواری¬های فاخر و استفاده از چوب درختان از مشخصات این سبک است. سبک باروک: ساختن فضاهای منحنی به رنگ نور، طرح¬های نامتقارن، استفاده از تزیینات زیبا و رنگ¬های صورتی و آبی در این سبک به زیبایی خودنمایی می کند. مبلمان رسمی عموما با رنگ¬های تیره نیز استفاده می¬شود. سبک رکوکو: ادامه باروک است با این تفاوت که تزیینات به صورت مجسمه¬هایی کوچک، آینه¬های تزیینی، پرده¬های نقش دار و منسوجات لوکس اما سبک است و بیشتر از رنگ روشن برای مبلمان استفاده می¬شود. سبک گوتیک: این سبک یکی از سبک¬های مذهبی است که نوع ارتباطات در آن به صورت عمودی ترسیم شده است. سبک مونوکروماتیک: این سبک از کنار هم قرار دادن اشیا هم رنگ به تعادل می¬رسد و سعی می شود تا اشیا هم رنگ را از کم رنگ تا پررنگ با هم ترکیب کنند تا جلوه خاص و منحصر به فردی به فضا داده شود. سبک آرت دکو: در این سبک، از اشیا مختلف مانند لاکر، آلومینیوم، پوست کوسه و پوست گورخر استفاده می¬شود. سبک آرت نوو: نقاشی بر روی شیشه، کفپوش¬های چوبی، خطوط منحنی و مواج و اشکال گیاهی از مشخصه¬های این سبک است. سبک صنعتی: در این سبک از رنگ¬های خاکستری و خنثی برای رنگ آمیزی سقف و دیوارها استفاده می¬شود. این سبک فضای بسیار سردی دارد. تمام اشیا کاربردی¬اند و از عناصر فلز آلومینیوم بهره می¬برند. سبک معاصر: در این سبک از رنگ¬های برجسته و خطوط و اشکال ساده استفاده می¬شود. چوب¬های رنگ روشن مانند افرا و توس کاربرد فراوانی دارند. رنگ¬ها در این سبک به صورت سایه روشن¬های ترکیبی¬اند. سبک مدرن: مقبولیت خاصی در بین مردم دارد. در این سبک از کم¬ترین تزیینات استفاده می¬شود. سبک سوئدی: به علت زمستان¬های طولانی سوئد سعی بر این است که دکوراسیون طوری طراحی شود که انعکاس دهنده نور طبیعی باشد¬ رنگ¬های سفید و آبی بسیار استفاده می¬شود. منابع 1- اسفندیاری، "روانشناسی محیط و معماری"، پوپول مرجع دانشگاه و مدرسه، 1393. 2- سلیمان زاده، نیره السادات و منتظرالقایم، اصغر، دانش و فرشید، "نقش و کارکردهای روانشناختی رنگ¬ها در تزیینات معماری اسلامی در کتابخانه¬ها و مراکز اطلاع رسانی" 1390. 3- عبدی، مازیار، "تاثیرات روانشناسی نور و رنگ در معماری"، کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، مرکز آموزشی و فرهنگی سما واحد ساری، همایش منطقه ای معماری و ساخت، 1396. 4- فرخی، معصومه و پرستار شهری، مهدی، "تاثیرات متقابل رنگ و فرم در طراحی داخلی"، سومین همایش ملی معماری داخلی و دکوراسیون، مؤسسه آموزش عالی آزاد دانش پژوهان1392. 5- محمودی، کورش و شکیبامنش، امیر، ""اصول و مبانی رنگ شناسی در معماری و شهرسازی"، چاپ سوم، انتشارات طلحان، 1384. -6 نجاتیان، سونیا، "روانشناسی رنگ و تاثیر آن بر محیط"، 1392.
...






































گفتگو با ما